
Moduł 1 Lekcja 1 Terminy i definicje
Definicje jakość
W starożytnosci filozofowie starali się określić definicje jakości, Platon określił jakości jako “Pewien stopień doskonałości” – pojęcie ogólne nieodnoszące się do mierzalnych wartości, subiektywne.
Rozwój świadomości dotyczącej jakości datuje się na wiek dwudziesty, a głównymi twórcami i propogatorami teorii jakościowych był Joseph Moses Juran oraz Philip B. Crosby.
“zgodność ze specyfikacją, a nie dobry produkt” – definicja wg Philipa Crosby (twórca teorii zero defektów)
“wszystko co można poprawić” – wg Masaaki Imai” (twórca teorii Kaizen)
Definicja wg normy ISO 9000
“stopień, w jakim zbiór inherentnych właściwości spełnia wymagania”
Aby zrozumieć definicję wyjaśnię pojęcie “inherentna właściwość” to stała cecha, która jest ścisle związana z wyrobem/usługą.
np. określając jakość kubka do kawy możemy określić stałe (inherentne) właściwości takie jak:
- pojemność kubka (200ml, tolerancja +/- 5ml)
- wysokość (10 cm, tolerancja +/- 2mm )
- średnicę (10 cm, tolerancja +/- 2mm )
- kolor (biały)
Aby sprawdzić stopień spełnienia tych właściwości możemy mierzalnie ocenić ile ze wskazanych właściowści było zgodnych. Zakładajac, że kubek spełnił trzy z czterech właściwości, możemy ocenić stopień spełnienia wymagań na poziomie 75%.
ISO – International Organization for Standarization
ISO to skrót od nazwy International Organization for Standarization. Jest to światowa organizacja wyznaczająca standardy dotyczące wszelkich branż. Członkowie Komisji standaryzacyjnych współpracując z użytkownikami oraz producentami tworzą bazę dobrych praktyk branzowych zapewniających najwyższą jakość wyrobów i usług.
ISO publikuje normy/standardy na swojej stronie. Pobranie normy wiąże sie z opłatną licencyjną. Każdy egzemplarz posiada własną licencę przypisaną dla firmy/osoby kupującej. Nie są to normy obligatoryjne.
Seria norm 9000 system zarządzania jakością
• ISO 9000 – Podstawy i terminologia, nie można certyfikować
• ISO 9001 – Wymagania, można certyfikować
• ISO 9004 – zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji, doskonalenie, nie można certyfikować
Inne np:
• ISO 14001 – System zarządzania środowiskowego
• ISO 22000 – System zarządzania bezpieczeństwem żywności
Nowelizacje
Normy ISO podlegają nowelizacjom uwzględniając zmiany technologincze, prawne, społeczne i gospodarcze. Pierwsze wersje normy kładły duży nacisk na tworzenie i archiwizacje dokumentacji ze względu na to, że nie było technologicznych możliwości na zapisy danych w inny sposób. Ostatnie wersje normy zmieniły nacisk z dokumentacji papierowej na skuteczność procesów co zdecydowanie odciążyło półki z segregatorów z dokumentacją.
Nowelizacje normy:
• ISO 9001:1987 (9000)
• ISO 9001:1994
• ISO 9001:2000
• ISO 9001:2008
Ostatnia wersja normy ISO 9001:
• ISO 9001:2015 wrzesień
Total Quality Management (TQM)
Kompleksowe zarządzanie przez jakości – wizja zarządzania organizajcą uwzgledniajaca aspek jakości w każdym procesie. Każdy z pracowników uczestniczy w procesach działając projakościowo w celu osiagnięcia trwałego sukcesu.
Założenia zarządzania jakością:
1. Zaangażowanie ludzi – poprzez komunikowanie przez pracowników pomysłów na drobne usprawnienia możemy skutecznie uspraweniać procesy i poprawiać efektywnośc pracy.
2. Optymalizowanie procesów – wprowadzanie działań zapewniajacych wykonanie wyrobu dobrze za pierwszym razem, eliminowanie strat.
3. Analiza przyczyn powstawania błędów – wykorzystanie narzędzi analizy przyczyn niezgodności i zaangażowanie pracowników w działanie z niezgodnościami.
4. Zrównoważony rozwój – długotrwały sukces stosowania ustalonych metod zarządzania jakoscią zapewnia zrównoważony rozwój organizacji.